سیستم یونیت انژکتور

سیستم یونیت انژکتور: شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که سیستم یونیت انژکتور چیست؟ اگر بخواهیم به صورت خلاصه این سیستم را معرفی کنیم، می‌توان گفت یونیت انژکتور از مهم‌ترین قطعات در سیستم‌های احتراق داخلی و دیزلی می‌باشد که انواع مختلفی دارد. هدف استفاده از این سیستم پاشش مستقیم دیزل است و همچنین به عنوان سیستم نازل-پمپ شناخته می‌شود. اجزای تشکیل دهنده این سیستم شامل پمپ انژکتور و نازل انژکتور در یک دستگاه می‌باشد. در واقع بوش اولین کسی بود که در سال ۱۹۹۴ یونیت انژکتور را برای خودروهای تجاری طراحی و تولید کرد. حال اگر مایلید بیش‌تر با سیستم یونیت انژکتور آشنا شوید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

سیستم یونیت انژکتور چگونه کار می‌کند؟

سیستم یونیت انژکتور به گونه‌ای طراحی شده است که برای هر سیلندر یک یونیت انژکتور جداگانه به صورت مستقیم در سیلندر قرار می‌گیرد. اجزای اصلی انژکتور شامل ورودی سوخت، فیلتر، فنر برگشت دهنده، سوزن انژکتور، خروجی سوخت، پوسته، هسته، سیم پیچ و سوکت برقی می‌باشد. این سیستم دارای میل بادامک است که فشار مکانیکی لازم را تولید می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است که فشار بالا را به طور سریع در زیر پلانجر تولید می‌کند. میل بادامک توسط تاپیت یا اهرم الاکلنگی یک پیستون کوچک درون یونیت انژکتور را حرکت می‌دهد.
شیر برقی موجود در این سیستم با سرعت تعویض بالا شروع و پایان پاشش را مشخص می‌کند این موضوع در حالی است که مدت زمان تغذیه را مدت زمان پاشش مشخص می‌کند. پمپ‌های توزیع کننده این سیستم به خطوط فشار قوی نیاز دارد اما یکی شدن در سر سیلندر این نیاز را از بین می‌برد.

جهت مطالعه بیشتر بخوانید از...  سیستم کامان ریل
نحوه کارکرد انژکتور

نحوه کارکرد انژکتور

انژکتور که در واقع یک قطعه الکترومغناطیسی می‌باشد، در خودروهای بنزینی برای تزریق سوخت به صورت پودر شده و یا به عبارتی به صورت تمیز شده در پشت دریچه گاز یا در پشت سوپاپ‌های گاز و یا در محفظه احتراق در مدت زمان و فشار معین استفاده می‌شود. سیستم سوخت‌رسانی یونیت انژکتور بدین گونه است که این قطعه مغناطیسی وقتی ولتاژ دوازده ولت توسط رله دوبل انژکتور داده می‌شود پایه منفی انژکتور توسط ecu قطع و وصل می‌شود و سپس سیم پیچ انژکتور مغناطیس شده و در نتیجه سوزن انژکتور را به سمت بالا حرکت می‌دهد و به این علت که فشار سوخت در سر انژکتور بالا می‌باشد، سوخت تمایل دارد در زمانی بسیار کوتاه (حدود ۳ الی ۴ ثانیه) از نازل‌ها یا همان سوراخ‌های بسیار ریز انژکتور خارج شود. بنابراین موجب می‌شود که سوخت از دهانه انژکتور پاشیده شود.

انواع یونیت انژکتور

انواع یونیت انژکتور

انژکتورها انواع مختلفی دارند و بر اساس موارد زیر قابل دسته‌بندی می‌باشند.

در حالت کلی در خودروهای انژکتوری بنزینی، انژکتورها را از نظر نوع تغذیه به دو گروه تقسیم‌بندی می‌کنند گروه اول که در اکثر خودروهای انژکتوری مورد استفاده قرار می‌گیرند، انژکتورهای تغذیه شونده از بالا با عنوان Top Feed می‌باشند. گروه دوم انژکتورهای تغذیه شونده از بغل هستند و با عنوان Bottom Feed شناخته می‌شوند. در این گروه سوخت از دور تا دور وارد انژکتور می‌شود و همچنین قسمت ورود سوخت در داخل ریل سوخت قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه در ارتباط با این گروه این است که امروزه از این نوع انژکتور استفاده نمی‌شود.

جهت مطالعه بیشتر بخوانید از...  سیستم یونیت پمپ

انژکتورها از نظر مقاومت نیز به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول شامل انژکتورها با مقاومت کم است که در حدود سه اهم می‌باشد و دسته دوم شامل انژکتورها با مقاومت بالا است که ۱۲ الی ۱۶ اهم می‌باشد.

انژکتورهایی که در خودروهای انژکتوری مورد استفاده واقع می‌شوند دارای یک الی چهار نازل هستند.

انژکتورها از نظر سیستم پاشش به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.
سیستم پاشش تک نقطه‌ای SFPI
اولین سری پاشش است و به علت معایبی که داشت امروزه کاربرد ندارند.
سیستم پاشش چند نقطه‌ای MPFI
امروز از این نوع سیستم در خودروها استفاده می‌شود.
سیستم پاشش مستقیم GDI

کلام آخر

سیستم یونیت انژکتور، سیستمی است که در خودروهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شامل اجزای مختلفی می‌باشند و همچنین انواع مختلفی از نظر تغذیه، مقاومت، تعداد نازل و نوع سیستم پاشش دارند. سعی ما در این مقاله بر این بوده تا اطلاعات جامع و کاملی در ارتباط با سیستم یونیت انژکتور و انواع انژکتور در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *