سیستم یونیت پمپ

یکی از سیستم‌های مدرن انژکتوری سوخت‌رسانی دیزل، سیستم یونیت پمپ (UPS) است. ساختار و نحوه‌ی عملکرد سیستم یونیت پمپ دیزل به سیستم یونیت انژکتور (UIS) کاملا شباهت دارد و تنها تفاوت میان این دو سیستم سوخت‌رسانی دیزل، مربوط به جدایی واحدهای عملگر تولیدکننده‌ی فشار بالا در نازل انژکتور از طریق لوله‌ی فشار قوی برای هر یونیت است. این پمپ‌ها نسل جدید مربوط به پمپ‌های تک واحدی هستند که با کنترل ورود و خروج سوخت از طریق سوپاپ‌های الکترونیکی، فشار تزریق بالا تا ۲۲۰۰ بار را اعمال می‌کنند.

عملکرد سیستم یونیت پمپ

سیستم یونیت پمپ چگونه کار می‌کند؟

سیستم یونیت پمپ از چندین بخش و عملگر تشکیل می‌شود که در هماهنگی با هم، سوخت را با کنترل و فشار مناسب به موتور تزریق می‌کنند. خلاصه‌ی عملکرد سیستم یونیت پمپ به شرح زیر است:

معرفی اجزای سیستم یونیت پمپ UPS

سیستم یونیت پمپ دارای اجزای مختلفی می‌باشند که شامل موارد زیر می‌باشد:

• تنه پله دار
• شیر برقی
• لوله فشار قوی
• پلانچر پمپ
• محفظه فشار قوی
• سوزن شیر برقی
• میل بادامک
• فنر شیر برقی
• محفظه سوپاپ
• بلوکه موتور
• پلیت لنگر
• فنر بازگرداننده

لوله‌های فشار قوی

لوله‌های فشار قوی به علت بالا بودن فشار و کاهش افت فشار دارای طول کمی می‌باشند. تمامی واحدها دارای یک لوله کوتاه فشار قوی می‌باشند که طول آن در تمام سیلندرها یکسان است و همچنین در برابر سوخت با فشار بالا مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. قطر خارجی لوله‌های فشار قوی حدود ۶ میلی‌متر و قطر داخلی این لوله‌ها حدود ۱.۸ میلی‌متر و کاملا بدون درز می‌باشند.

واحد کنترل الکترونیکی ECU

وظیفه این قسمت از سیستم یونیت پمپ پردازش اطلاعات دریافت شده از سنسورها و همچنین ژنراتورها و فرمان دادن به عملگرها می‌باشد. در واقع برنامه عملیاتی و همچنین پروتکل‌ها در حافظه مخصوص ECU ذخیره شده است و میکروکنترل‌ها که ریز پردازنده هستند وظیفه پردازش عملیات را بر عهده دارند.

سیستم یونیت پمپ

مزایای یونیت پمپ

در این نوع سیستم‌ها در واقع برای هر سیلندر، پمپ و انژکتور با هم ادغام شده و یک یونیت را تشکیل می‌دهند. سوخت پس از پمپ تغذیه به هر یونیت وارد شده و با بالا رفتن فشار، پاشش سوخت انجام می‌شود. برای کنترل زمان و میزان پاشش سوخت نیز از شیر برقی استفاده می‌شود که توسط کنترل یونیت الکترونیکی، کنترل می‌شود. استفاده از این سیستم‌های سوخت رسانی، مزایای متعددی دارد. مواردی چون‌عدم نیاز به تغییر ساختار سر سیلندر، عدم نیاز به اهرم اسبی، جداسازی و بازکردن راحت پمپ و پاشش دقیق از مزایای سیستم یونیت پمپ محسوب می‌شود.

جهت مطالعه بیشتر بخوانید از...  سیستم یونیت انژکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *