به طور کلی پمپهای انژکتور بر دو نوع هستند که یکی از آنها پمپ آسیابی و دیگری پمپ ردیفی میباشد. در واقع پمپهای انژکتور در مدار فشار قوی قرار گرفته است و سوخت را با فشار بالا به انژکتور ارسال میکند. حال اگر میخواهید بیشتر با پمپ آسیابی، طرز کار و اجزای این پمپ، تفاوت آن با پمپ ردیفی آشنا شوید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
پمپ آسیابی چیست؟
میتوان گفت پمپهای انژکتور آسیابی طرح بسیار جالبی از انواع پمپهای سوخترسانی موتور دیزل میباشد. ساختمان این نوع پمپ کاملا مختصر و کوچک طراحی شده است و به جای واحدهای متعدد تولید کننده فشار تنها یک واحد پمپ کننده مشترک وجود دارد که برای تمام سیلندرها سوخت تحت فشار ارسال میدارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت مقدار تحویل سوخت و همچنین زمان شروع تحویل در همه سیلندرها یکسان بوده و احتیاجی به تنظیم جداگانه ندارد. طرح پمپ به گونهای ساخته شده است که ساختمان یک پمپ شش سیلندر تقریبا برابر با یک پمپ چهار سیلندر است.
طرز کار پمپ انژکتور آسیابی
طرز کار پمپ انژکتور آسیابی با توجه به مدار هیدرولیکی به گونه زیر میباشد:
سوخت به کمک پمپ اولیه از طریق باک تا فیلتر و از آنجا به پمپ تیغهای هدایت میشود. بعد از این مرحله با فشار بسیار زیادی به دو مدار موازی سوپاپ تنظیم فشار و سوپاپ اندازهگیری میزان سوخت، تقسیم میشود. پس از آن نیز سوخت با فشار بالا به انژکتور و موتور تزریق میشود.
سوپاپ تنظیم فشار
تنظیم کردن فشار مورد نیاز در مدار هیدرولیکی وظیفه این سوپاپ است. این سوپاپ در واقع دارای یک پیستون و یک فنر است که فنر تمایل دارد پیستون را به سمت پایین فشار دهد و همچنین مدار خروجی سوپاپ را مسدود کند. در هنگامی که دور موتور افزایش پیدا کند، دور محور پمپ نیز افزایش مییابد و در نتیجه پیستون سوپاپ در جهت خلاف نیروی فنر به سمت بالا حرکت میکند. در این شرایط مجاری خارجی سوپاپ باز میشود و سوخت تحت فشار به باک باز میگردد و فشار مدار تا حد فشار فنر کنترل میشود. حبابهایی که به سبب افزایش درجه حرارت در مدار به وجود آمده است، به وسیله این سوپاپ خارج میشود.
سوپاپ اندازهگیر مقدار سوخت
نحوه کار سوپاپ اندازهگیر مقدار سوخت در واقع به دو صورت رفت و برگشتی یا چرخشی کار میکند. نکتهای بسیار مهم در ارتباط با تعمیر پمپ انژکتور وجود دارد که میبایست به آن توجه نمود و آن این است که مدار سوپاپ اندازهگیر به اهرم گاز متصل میباشد و حرکت رفت و برگشتی دارد با این حرکت خود معابر خروجی متفاوتی را در مدار ایجاد میکند. در نهایت مقدار سوخت مصرفی را بر حسب بار موتور تنظیم میکند. سوخت ارسال شده به کمک پمپ تیغهای بر پیستون سوپاپ اندازهگیر تاثیر گذاشته و دوست دارد مدار خروجی آن را ببندد. با حرکت پدال گاز پیستون گاز به سمت راست حرکت کرده و مقدار سوخت مورد نیاز اندازهگیری میشود.
چگونگی تولید فشار تزریق
هر میزان سوختی که از سوپاپ اندازهگیر عبور کند، به سیلندر وارد شده و از مجرای هماهنگ شدهی سیلندر، به کانال پیستون که در اینجا روتور است، وارد میگردد. به این ترتیب سوخت با فشار پمپ تیغهای، به کانال روتور وارد شده و میان فضای بین دو پلانجر، هدایت میشود. با ورود سوخت با فشار، پلانجرها از یکدیگر دور شده و لحظهای بعد، با چرخش روتور، غلطکها به رینگ بادامکدار رسیده و پلانجرها بهسمت داخل حرکت کرده و نتیجتا سوخت میان دو پلانجر، تحت فشار قرار میگیرد؛ در همین زمان، یکی از خروجیهای سیلندر با تنها مجرای روتور هماهنگ شده و سوخت با فشار زیاد به انژکتور ارسال گشته و سپس به موتور تزریق میشود.
تنظیم حداکثر سوخت تحویل شده در پمپ انژکتور آسیابی
با تغییر کورس پلانجرها میتوان برای تنظیم میزان سوخت ارسال شده، اقدام کرد. روی روتور صفحهی شکافداری وجود دارد که دارای دو شکاف خارج از مرکز بوده و برای این منظور، هر گاه این صفحه در جهت عقربههای ساعت چرخش کند، اجازهی حرکت بیشتر به کفشکها داده شده و کورس مفید پلانجر افزایش مییابد و به این ترتیب، مقدار تحویل سوخت نیز بیشتر میشود.
اجزای پمپ آسیابی
ساختمان روتور و متعلقات در پمپ آسیابی این گونه است که در واقع روتور در داخل یک حلقه بادامک دار ثابت میگردد و به همراه خود دو عدد غلطک و همچنین دو عدد کفشک و دو عدد پلانچر را حرکت میدهد. هنگامی که غلطکها به برجستگی بادامک برسند، پلانچرها به سمت داخل حرکت کرده و سوخت بین آنها تحت فشار قرار میگرید و در این هنگام کورس فشار آغاز خواهد شد. درست در همین زمان یکی از مجراهای خروجی سیلندر که به یک انژکتور موتور متصل است، در برابر تنها سوراخ تحویل روتور قرار گرفته است و سوخت تحت فشار به موتور ارسال میشود. بر روی روتور به تعداد سیلندرهای موتور سوراخ ورودی و تنها یک عدد سوراخ خروجی وجود دارد.
بر روی سیلندر یک سوراخ ورودی که به سوپاپ اندازهگیر متصل میشود. روتور سیلندر به گونهای نصب میشود که تنها سوراخ تحویل آن در امتداد سوراخهای سیلندر قرار گیرد. به گونهای که در یک دور گردش یک مرتبه از هر انژکتور سوخت تزریق شود. تنها سوراخ سیلندر که از سوپاپ اندازهگیر به آن وصل است در برابر سوراخهای متعدد روتور قرار میگیرد و سوخت به پلانچرها فرستاده میشود. تنظیم حداکثر سوخت تحویل داده شده در پمپ آسیابی برای تنظیم مقدار سوخت ارسال شده میتوان کورس پلانچرها را تغییر داد. برای این هدف روی روتور صفحه شکاف داری قرار گرفته است که دارای دو شکاف خارج از مرکز میباشد. هر زمانی که این صفحه در جهت عقربههای ساعت چرخش کند، به کفشکها اجازه حرکت بیشتر داده میشود و کورس مفید پلانچر افزایش مییابد و همچنین مقدار تحویل سوخت نیز بیشتر میشود.
تفاوت پمپ آسیابی و ردیفی
پمپ انژکتور دیزل خودرو به دو دسته پمپ آسیابی و ردیفی تقسیمبندی میشود. تفاوت اصلی این دو نوع پمپ در این است که پمپ آسیابی یک واحد پمپ فشار قوی دارد و همچنین مقدار و زمان تحویل سوخت در تمامی سیلندرها یکسان است؛ این در حالی است که در سیستم انژکتور ردیفی یک سیستم الکترونیکی وجود دارد که مقدار و میزان سوخت را کنترل میکند.
کلام آخر
همانطور که پیشتر گفته شد پمپ انژکتور آسیابی دیزل یکی از انواع پمپ سوخترسانی موتورهای دیزل هستند که ساختمان کوچک و بسیار مختصری را دارند. در واقع هدف استفاده از این پمپ رساندن سوخت رساندن به موتور دیزل است. این نوع پمپ از اجزای مختلفی تشکیل شده است و به دو طریق کار میکند. سعی ما در این مقاله بر این بوده تا اطلاعاتی جامع و کامل در ارتباط با پمپ آسیابی دیزل و تفاوت آن با پمپ ردیفی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.