سیستم کامان ریل: یکی از انواع سیستمهای سوخترسانی در موتورهای دیزلی، سیستم ریل مشترک یا کامان ریل است. در سیستم سوخترسانی کامان ریل، تمامی انژکتورها به یک میل یا ریل مشترک سوخت وصل شدهاند؛ سوخت بهصورت تحت فشار در این ریل موجود است و کنترلر با استفاده از عملگرهای پمپ، میزان فشار پاشش را کنترل میکند.
فشار پاشش در سیستم سوخت کامان ریل میان ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ بار متغیر است و این مقدار از سیستم سوخترسانی ردیفی ساده که بیشینهی فشار پاشش آن ۲۴۰ بار است، بسیار بالاتر است. به این ترتیب و با افزایش فشار پاشش در این سیستمها، چیزی در حدود ۳۰ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی شده و نزدیک به ۷۰ درصد گازهای آلاینده نیز کاهش مییابند. در میان انواع سیستمهای سوخترسانی دیزلی، این سیستم از دیدگاه میزان پاشش و زمانبندی خیلی دقیق است. علاوه بر این، پاشش با زمانبندی متغیر (VIT) و پاشش چند مرحلهای نیز در سیستم کامان ریل دیزل ممکن است. این سیستمها از نظر استانداردهای آلودگی هوا نیز عملکرد خوبی دارند.
مکانیزم عملکرد سیستم سوخت رسانی کامان ریل
در این سیستمها میل یا ریل، در واقع یک آکوموالتور فشار بالا جهت ذخیرهسازی سوخت تحت فشار بالا است؛ این فشار در سیستمهای کامان ریل از ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ بار است. سوخت پس از پمپ تغذیه و فیلتر اصلی، با فشاری در حدود ۵ بار، به پمپهای فشار قوی وارد شده و به فشار ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ بار میرسد و پس از آن وارد ریل میگردد. پمپ فشار قوی پیستونی و یا دندهای است؛ حتی ریل را به کمک یک پمپ جدا از خود موتور، به عنوان مثال یک پمپ برقی نیز میتوان شارژ نمود.
تنظیم فشار داخل ریل به کمک یک کنترل یونیت الکترونیکی، یک سنسور فشار و یک شیر کنترل در ورودی پمپ فشار قوی انجام میگیرد. هنگامیکه فشار سوخت داخل ریل به ۱۵۰۰ بار نزدیک شود، سنسور به کنترل یونیت فرمان میدهد و کنترل یونیت نیز بهوسیلهی شیر کنترل، سوخت را در ورودی پمپ فشار قوی، مجددا به تانک سوخت بر میگرداند. همچنین از یک شیر فشارشکن نیز بر روی ریل استفاده میشود که در صورت ایجاد مشکل در سنسور و یونیت، فشار ریل بیش از حد بالا نرود. در سیستم کامان ریل دیزل سوخت با فشار مورد نیاز جهت پاشش در پشت انژکتورها ذخیره شده است و زمانیکه فرمان الکتریکی از طرف کنترل یونیت برای باز شدن انژکتورها داده شود؛ پاشش سوخت در همان لحظه با فشاری در حدود ۱۰۰۰ بار انجام میشود.
سنسورهای این سیستم را سنسور فشار سوخت، سنسور دمای سوخت برگشتی، سنسور دور موتور و حسگر موقعیت میل، تشکیل میدهند. این حسگرها، دادهها را به کنترلر مخابره میکنند و فشار و میزان سوخت مورد نیاز به این ترتیب کنترل میشود.
طراحی سیستم سوخترسانی کامان ریل
پمپ اولیه سوخت را برای ورود به مخزن فشار بالا تامین میکند، سوخت درون ریل با فشار مطلوب برای جبران تاخیر پاشش، ذخیره میشود. هر سیلندر موتور به یک انژکتور تجهیز میشود که از یک سوپاپ سولنوئیدی نیز بهره میبرد. این سوپاپ سولنوئیدی یا همان شیر برقی، نقطهی شروع و جرم مرحلهی پاشش را تعیین میکند. راننده با فشار بر روی پدال گاز، درخواست خود و موقعیت فعلی خودرو را مشخص میکند؛ سیستم با محاسبهی فشار سوخت مورد نیاز و مقدار زمانی پاشش یا همان جرم سوخت مورد نیاز، روند سوخترسانی را به طور کامل مشخص میکند.
مزایا و معایب سیستم سوخت رسانی کامان ریل
سیستم سوخترسانی کامان ریل دیزل در میان انواع سیستمهای سوخت رسانی، از منظر میزان پاشش و زمانبندی خیلی دقیق است. علاوه بر این، پاشش با زمانبندی متغیر (VIT) و پاشش چند مرحلهای نیز در سیستم کامان ریل مقدور است. این سیستمها از نظر استانداردهای آلودگی هوا نیز بهدلیل فشار پاشش، عملکرد خوبی دارند.
از مهمترین معایب سیستم کامان ریل نیز میتوان زمان طولانی استارت اولیه (برای ایجاد فشار در ریل) و عمر کوتاه پمپهای فشار قوی را نام برد. همچنین چنانچه یکی از انژکتورها دچار نشتی گردد، با افت فشار در ریل، تمامی انژکتورها از کار میایستند و عملکرد سیستم مختل میشود.